Mattis nyttårstale til folket

Da var ennå et år gått, og denne dagen brukes av mange til å gå gjennom året som har vært, på godt og vondt.

Som alle andre har jeg også hatt noen dårlige tider, men ikke av nevneverdig skala. Dette året har vært en av de beste jeg kommer på, og har vært fyllt med glede, spennende opplevelser, og mange nye, flotte bekjentskaper har vært stiftet.

Etter forrige års deltakelse i programmet “utkant” som gikk på NRK, tok alt litt av. Over natten gikk jeg fra å være bare Christin, til Mattilakken, en person fremmede folk kunne ta på og prate med som om jeg kjente de fra gammelt av. Mye var veldig hyggelig, og noe var litt ekkelt og skummelt.
Ingen forberedet meg på møtet med journalister, og deres måte å enten vri mine ord til noe helt søkt, eller blåse ting ut av proporsjoner.
Det tok ikke mange Nordlys/ se&hør-reportasjer før jeg lærte meg å be om å få lese utkastet før det ble publisert.

Selv om jeg ikke merket mye til livet som en c-kjendis hjemme i min elskede Langfjordbotn, kunne ting bli litt i overkant, så jeg ønsket å trekke meg litt tilbake i 2013, noe jeg følte jeg klarte.

Etter noen måneder med stillhet fra min side, takket jeg ja til å være med på charterfeber. Jeg har sett noen sesonger med denne serien, og var klar over at utdritelses-faktoren var skyhøy, så det var en nokså tilbakeholden Mattilakken som var med Villkokken på tur.

Jeg var utrolig redd for å bli framstilt som en tullete nordlending som kanskje ikke hadde så mange attributter annet enn blondt hår, pupper og språkbruk som en gammel fisker.

Muligens var skjebnen på min side, ettersom vi ikke kom så godt overens med film crewet som var med på tur, så det ble yderst lite av oss som kom med i serien. Det er jeg faktisk litt glad for, nå som jeg i ettertid ser hvor mye oppstyr det ble rundt årets sesong.
Jeg vil tørre si at jeg berget meg bra.

Det har vært godt å bare være en helt vanlig langfjording, selv om jeg ikke kan garantere at 2014 ikke blir uten sprell. Kanskje jeg skal prøve melde meg på farmen. Jeg har et utrolig dårlig håndlag med sauer, og havregrynsgrøt smaker bæsj, så jeg tror det er serien for meg.

Ellers har familien stått sentralt i 2013. Jeg har så mange fine opplevelser med lillesøsteren min, og håper neste år kan by på like mye sprell og moro.
Jeg begynte også i ny jobb i år, og kjører nå brøytebil. Det er en utrolig spennende og krevende jobb, så til alle dere brøytere der ute; stå på, dere er virkelig uvurderlige!

Jeg fikk også kjæreste, og om jeg er en håpløs romantiker, eller bare generelt håpløs, vil jeg gå så langt som å si at jeg har funnet min sjelevenn.

Som dere kanskje ser, har kjæresten min ring på fingeren. Han “popped the question”, så nå er jeg da altså ringenes herre. Hurra for oss!

Raskt oppsummert har 2013 vært helt fantastisk. Jeg gleder meg allerede til alt 2014 har å by på, og tenker at om det blir halvparten så bra som dette året, så skal jeg ikke klage et sekund.
Eneste jeg har å klage på er at søsteren min var så lenge borte på sitt semester på Hawaii, men det er godt å savne noen så mye også og vite at de kommer hjem igjen.

Håper du er omringet av familie eller gode venner denne siste dagen i 2013, og at neste år kommer til å bli alt du ønsker deg.
Og når det gjelder nyttårsforsettene, er mitt å forbli like awesome som alltid. Og som i fjor, kanskje bli litt bedre å bruke sikkerhetsbelte i bil.
Takk for at du stakk innom kjære leser, håper du besøker meg igjen i 2014!

Riktig godt nytt år til deg og dine! Mange varme hilsener fra Mattilakken <3

5 kommentarer
    1. For ei flott jente du er, et fint eksemplar av sorten finnmarksjente og en god representant for jenter generelt:-)
      Stå på i det nye året, ønsker både deg og de rundt deg et riktig godt 2014 😀
      mvh Karin

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg