Tenner på avveie

I natt sov jeg på sofaen et par timer. Jeg våknet kaldsvett og hyperventilerende, og holdt på å begynne gråte.
I frykt for å sovne igjen satte jeg meg opp, og begynte lete etter ting på internett for å holde hodet opptatt lenge nok til å glemme følelsen jeg hadde når jeg våknet, og forhåpentligvis få tankene over på noe annet i tilfelle jeg sovnet av igjen.

Jeg drømte at ting rundt meg var ganske kaotisk. Jeg drømte at jeg hadde en sterk uro i kroppen, og manglet følelsen av å kunne slå meg til ro. Plutselig ramlet en tann ut. Rart, tenkte jeg.
Jeg viste den til en venninne av meg i drømmen som også syntes det var litt merkelig.
I et håp om at tannlegen skulle kunne fikse det, la jeg tannen i lommen. Jeg hadde nesten ikke rukket å få hånden opp igjen før det skjedde på nytt. Store deler av tennene ramlet ut, nesten som om tennene var skjært gjennom slik at forsiden av tennene mine ramlet ut. Jeg ble helt panikkslagen og så meg i speilet. Noen få fortenner hadde jeg igjen, og synet skremte meg så mye at jeg ble bare stående å rope, samtidig som ennå flere tenner falt ut.
Jeg visste at ikke det var mulig å redde disse tennene. Hele tenner med røtter ramlet ut en etter en, og jeg klarte ikke forstå hvorfor det skjedde.
I drømmen hadde jeg tenkt å ringe nav å si at her måtte det noen tiltak til, for jeg kunne jo ikke gå rundt uten tenner! Men samtidig visste jeg at det var vel egentlig ikke stort de kunne gjøre for å redde alle tennene jeg nå gikk og bar på i et stykke sammenbrettet papir. Jeg gråt og gråt, og det var vel på dette tidspunktet jeg våknet. Det første jeg tenkte var at jeg skulle gå å bruke tanntråd, selv om jeg vet at det er ikke dette slike drømmer handler om.

Jeg har så angst for tannløshet og stygge tenner, at dette er faktisk noe av det verste jeg kan drømme. Kanskje det er forfengelighet, men jeg er opphengt i tenner. Både mine og andre sine.

Jeg har drømt noe lignende én gang før, men da var jeg veldig liten. Jeg husker at det var sommer og at jeg sto utenfor bestemors hus. Ved siden av bilen vår. Da fikk jeg den samme rare følelsen i munnen. Som et slags vakuum. Da ramlet alle fortennene mine ut, og jeg ble passelig stresset og redd. Skulle jeg begynne med gebiss før fylte 10 år?

Så nå er det bare å finne fram drømmetydeboken, penn og papir, og skrive ned alt av tanker jeg har hatt i forhold til både jobb og privatliv og se der hvorfor underbevisstheten prøver å fortelle meg noe.

Heldigvis ramler ikke tennene ut på ordentlig om man går gjennom forandringer i livet, men det kan kanskje være greit å finne ut hvorfor hodet mitt tyr til slike drastiske metoder.

 

Har du drømt noe lignende?

3 kommentarer
    1. Nei, men eg har drømt at plutselig begynte det å vokse ekstra tenner i munnen min. Det spruta fram tenner alle veier, inni ganen og rett ut av tannkjøttet, hoff, det var grusomt! Derfor er eg så glad for at eg ikke har for mange tenner, sånn som eg drømte om, for det må være ille! 😀

    2. Det er faktisk relativ vanlig å drømme at tennene faller ut. Jeg foreslår at du sjekker det opp. Det finnes teorier omkring dette og hva disse drømmene betyr(dog jeg ville ikke tatt alt for god fisk).

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg