100 ting man må gjøre før man dør..Del 11

Som sagt, har jeg begynt å blogge til fredrik Skavlans bok “100 ting å gjøre før du dør”, og er nå kommet til punkt

 

080 Vende verden ryggen

Ja dette har jeg sannelig gjort mange ganger! Noen ganger mindre planlagt enn andre.  Jeg har flere ganger kuttet ut både telefon og internett og rett og slett gått inn i “stealth-mode”. Usynlig for omverdenen. Noe frustrerende for familie og venner som kan gå månedsvis uten å høre fra meg.
Dette minner meg på at jeg har et par julegaver på soverommet til noen i nær familie som mest sannsynlig ikke har hørt fra meg siden oktober.
Men poenget er at jeg er som en boomerang, Jeg kommer mest sannsynlig tilbake, like fort som jeg forsvant.

Jeg har mange ganger drømt om å si opp alle kontoer, avslutte alle abonnement, kjøpe meg en annen identitet og rømme til et land å starte på nytt. Men da vil jeg være noe helt annet. Foreksempel en kjempeskummel pølsemaker i Italia som driver pengeinnkrevning på bakrommet, en sinnsyk professor i USA som kjøper alien kroppsdeler fra korrupte folk fra Area 51, for å lagge space-lapskaus. Kanskje jeg kunne blitt kostholdsekspert i afrika? Eller ha et fantastisk lite gartneri i Sibir kombinert med pølsebod og dagspa?
Jeg kunne kanskje blitt skuespiller for så å lide av en alvorlig identitetsforstyrrelse som fikk meg buret inne på et galehjem der jeg til slutt utførte lobotomi på meg selv og foret biter av hjernen min til rotter i den tro at denne typen hjerneoverføring kunne få rottene til å forstå at de måtte låse opp døren til cellen min og slippe meg ut, men når hjernesnacksen ble tatt ut av hodet mitt endte jeg opp som en siklende tulling som gjorde at gulvet ble så glatt at jeg skle på det og knakk nakken. Kanskje jeg bare skal være fornøyd med den jeg er, det kunne tross alt vært mye verre.

 

081: Se verden før den forsvinner

Min råkule pappa kjører langtransport, og da har man fått se store deler av verden. Jeg har vært med på fantastiske turer til tyskland, danmark, england og sverige fex. Jeg har kjørt hele Norge, hele Sverige, og det er ingenting som er mer spennende enn å se nye steder.
Jeg kunne tenkt meg å reise til USA for å se utvalget i matvarebutikker. Det er egentlig bare det som interesserer meg med USA. Jeg vil til Italia for å se en ordentlig mafia, og jeg vil til…hmm..hvor det nå enn er eskimoene holder til. Helsinki. Jeg er ganske dårlig geografisk anlagt, og har trodd at Praha var hovedstaden i Egypt. Men så har jeg jo også trodd at elgen var hann-reinsdyret. Jeg trodde alle reinsdyrene var hunkjønn med andre ord. Nå vet jeg jo bedre.
Før snakket jeg mye om å reise tilbake i tid. Når jeg var liten samlet jeg skruer og muttere etter veikanten for å få nok deler til å bygge en tidsmaskin. Planen på den tiden var å reise tilbake i tid for å hente meg en dinosaur jeg skulle kalle Leif Bjarne. Man kan jo undres om ikke kreativitetsnivået i mitt hode var en smule høyt. Det ble desverre ikke noen tidsmaskin eller dinosaur, men jeg har hatt gullfisk. Det var en skuffende opplevelse.

082: Finne et dikt

Det står vel i den store “hvordan være jente” boka at når man er forelsket gjelder det å finne mest mulig klisjete dikt og rim man kan gravere inn i husvegger med kniv for å bevise sin kjærlighet ovenfor partneren. Jeg skal innrømme at jeg har sanket inn min kvote med dikt, men ikke risset de inn med kniv eller lignende. Det fineste diktet jeg noengang har lest, er det diktet om fotsporene i sanden. Det syntes jeg var veldig fint, men det er egentlig hemmelig at jeg synes noen dikt er fine, for det strider med imaget mitt. 
Kanskje jeg må lage mitt eget dikt for anledningen?

“Blålys”
Åh du blinkende bredbåndsbrikke
Det blå lyset får meg til å klikke
Du tror det er så lett
Å slippe unna fordi du gir meg internett

Men den gang ei!
For blir jeg ordentlig lei
Ja da knuser jeg deg

 

Jeg ser at hormonene mine ennå regjerer ganske kraftig her. Får prøve på nytt!

“Überstygg brunette finner mening”

En langstrakt slette
En überstygg brunette

Hun kaster kongler på trær
Men hun har grå stær
Så egentlig kaster hun stein på en manns tær

Hun tar fram en mobil
men hun er senil
så egentlig holder hun en lekebil

Hun prøver å ringe kontoret
som egentlig består av en gameboy og stuebordet

Det svarer ikke, hva?
Alt i alt blir hun ganske glad
for å være ute føltes riktig bra

Hun selger hus og hjem
ja tilogmed sin undulat som er slem

Nå kan hun bo i en skog
å livnære seg på å dytte brøyteplog

en überstygg brunette
ligger fornøyd å banner på en slette.

 

hmm.. Jeg ser et slags premenstruelt mønster.

 

“Til Pms”

Kjære pms
Du er virkelig ikke noe tess
Jeg føler meg ikke i mitt ess
Jeg blir sur og rar
Bedre å være føre var
Snart alle mine venner drar!

Jeg er så sur og slem
Jeg burde ikke forlate mitt hjem!
Freser høyt og skriker brått
det er like før en eller annen blir slått

Jeg drikker saft og spiser snop
mens alle rundt meg vil gi meg dop
De sier
“det er bedre om hun er i koma”
“Enten det eller midt i Roma!”

“Jeg mener ikke være ufin,
jeg vil rett og slett ikke ha morfin!”

For pms må da alle ha,
selv om ikke alle takler det like bra
Om en uke eller to
Er jeg atter snill og god

Så ikke lås meg inne
Jeg skal prøve kontrollere sinnet

🙂 🙂

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg