100 ting man må gjøre før man dør..Del 14

Jeg tenker mye. Derfor lurer jeg på mye. Hvorfor kan ikke små barn spise honning? Hva er en tesla coil? Hvem tok steget for å spiste den første ananasen? Hvorfor klør extension fester noe så sykt? Hva skal jeg ha på meg på sensation? Og burde jeg evt bruke en uke på å slanke meg i forkant? Hvorfor har jeg ikke begynt på selvangivelsen? Og hvorfor kommer alle store regninger på en gang? Får jeg kreft i hodet av å sitte i nærheten av mobilt bredbånd brikken?

Når jeg var liten sa mamma alltid til meg at jeg ikke måtte begynne å røyke fordi man ble svart i  lungene. Hun advarte meg også mot kaffe, og påsto at man ble svart i magen. Men sa hun det til min bror og søster? For jeg er den eneste av oss tre som røyker, jeg drikker jo også kaffe, men hvorfor begynte ikke de to andre å røyke? Var jeg mer genetisk anlagt til å begynne å røyke? Hvorfor fungerte ikke mammas advarsler på meg? Søsteren min snuser. Nå bruker jeg avogtil å tenke “hvordan i all verden begynner man å snuse?” men prinsippet er vel det samme som å begynne å røyke. Vil jeg få et kortere liv enn mine søsken pga mine vaner, eller vil alle timene jeg bruker på å le veie opp for hver sigarett jeg tar?



Jeg husker den første røyken min. Jeg rullet en røyk for en venninne, og etterpå tvang hun meg å røyke den. Jeg ble helt grønn i trynet å ble sykt dårlig. Det var veldig rart å tenke på at noen ville ha det slik mange ganger for dagen i masse år.
Men jeg fant en pakke Pall Mall sigaretter i kjøkkenskapet hjemme, og hver dag tok jeg en sigarett, og syklet langt avgårde, gjemt inni en skog bak noen trær og steiner, og der satt jeg og røkte. Smaken i seg selv var ikke spesielt god, men det var noe med spenningen over at dette ikke var lov, jeg hadde tatt noe som ikke var mitt, og nå satt jeg og gjorde noe fryktelig hemmelig. Når Pall Mall pakken var tom, fortsatte jeg.
Kommer jeg til å dø av røyking? Kommer søsteren min til å dø av snusing? Er det mulig?

Det er nå 13 år siden jeg satt i den skogen å røkte på hemmelig vis, og det får meg til å heve det ene øyenbrynet mitt litt. Ikke mye, bare litt. Jeg har ikke en eneste gang forsøkt å slutte, og nå når jeg tenker over det, kommer jeg sikkert til helvete for å ha rekrutert andre mennesker inn i røykernes verden, og for å ha oppfordret folk som prøvde slutte å røyke, til heller å røyke mer.

Jeg er jo egentlig slem jo!

 

Som sagt har jeg begynt å blogge til Fredrik Skavlans bok “100 ting å gjøre før du dør” og er kommet til punkt

088: Fiske på Kola

Nå lo jeg litt, for jeg vet at kokain blir kalt for kola, eller cola?
Jeg er forferdelig glad i å fiske, men har aldri forsøkt å toppe det hele med kokain. Hvis det stemmer at man får en 15 minutter selvtillitsboost, så er det vel det ultimate fiskeri-dopet. Da spiller det ikke noen rolle hvor stor fisken er, for i din verden er det nok den råeste fisken i havet.
Kanskje det er der alle fiske-skrønene kommer fra? Der fisken bare blir større og større for hver gang noen forteller historien? Jeg begynner å se sammenhengen.

Men jeg hadde en periode da jeg fisket forferdelig mye. Det var utrolig mye oppdrettslaks å få på kroken, og jeg hadde akkurat lært å ta fisken av kroken på egenhånd uten å hyle og skjære grimaser mens armene så ut som de prøvde å få meg til å lette på egenhånd, og var derfor egnet til å fiske alene.
Jeg parkerte bilen noen meter fra der jeg sto og fisket, og hadde Bonnie Tyler på full guffe på anlegget klokka 4 på morgenen, alene. Fiskelykke, og i det tilfellet, uten kola.

 

089: Delta i apedans

Jeg har aldri vært noe til danser. Jeg har deltatt på to og et halvt swing-kurs. Da var jeg med min far, som veldig gjerne ønsket å lære å danse swing. Det var egentlig ganske morsomt, men jeg har bare turt å danse det i to tilfeller i ettertid.
Jeg begynte også på magedans, og da holdt jeg på å le meg ihjel av meg selv.

Veninna mi, Marie Bakke Johansen, har oppkalt en dans etter meg som hun visstnok brukte å “dra frem” på utesteder. Den berømte Christin dansen. Utgangsposisjon er å stå med beina i hoftebreddes avstand, ta et skritt bak med det ene beinet, legg til en heroinknekk i rygg, knær og nakke, løft knyttnever opp i hodehøyde, pek så ut begge pekefingre, og beveg armer opp og ned annenhver sin tur, snu deg og repeter. Dette skal utføres noe sakte, uavhengig av rytme ol. Fungerer som bare det!


2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg