1,2,3 Oppussing

Ja jeg har sannelig vært opptatt den siste tiden. Har som sagt flyttet inn i drømmehuset i Langfjord, der hver våkne time går til å pusse, sparkle, eller male. Et gammelt hus som har blitt slitt av tidens tann trenger såårt litt oppmerksomhet, og jeg har da kastet meg ut i dette med stor iver.

Den ene gangen som er vanvittig stor som jeg føler bare var en dødplass før, som også hadde horribel mørkeblå tapet for å gjøre rommet ennå mere uinnbydende, gjorde jeg om til en lys fin spisestue. grunnen til det er at kjøkkenet er nokså upraktisk, og for å lage bedre “flow” valgte jeg å ikke ha kjøkkenbord der.

Jeg tok litt bilder underveis, og dette er hva jeg klarte få ut av et gammelt kjøkken på et døgn 🙂

 



Kjøkkenskap over vasken

 Kjøkkenskap under vasken. Var litt sen med fotograferingen på det øverste bildet, der hadde jeg allerede nådd å ta bort de runde håndtakene med sånn åpneknapp i midten. De etterlot seg noen store hull, og jeg grublet en del på hvordan jeg skulle få tettet disse for å få spaklet over.

Løsningen var enkel. Her ser man hvordan jeg tettet hullet, og dette er da fra innsiden av skapdøra. Jeg tok skaftet på en tresleiv, stakk inn, sagde til, skrudde inn en skrue fra siden for å fåd et til å holde, pusset ned, og spaklet over. Til dette brukte jeg min machete med sagblad på den ene siden. herlig McGuyver løsning.



 

 

På andre skuffer og skap var det de fæle hvite håndtakene som du ser på bildet over. Dette var på tur å bli byttet ut med håndtak i litt mere moderne stil 🙂



 

Gangdøra skulle også få seg en omgang. Her ser du hva jeg hadde i tankene 🙂

 



 

Fjernet det gamle håndtaket og “plata” som var over, spaklet, og klar til litt mer pussing.



Gangdøra ferdig malt og med fleska nytt håndtak 🙂



 

Kjøkkenvindusveggen 🙂 her holder jeg på å spakle 🙂 Mye rot, men det er fordi jeg synes det er bedre med litt rot her og der enn et rent helvete.



 

Kjøkkenskap og skuffer etter en dæsj maling og nye håndtak. Den øverste skuffa må jeg rette opp for der var jeg altfor snar å begynne borre. Utålmodig og jævlig, målte jeg ikke engang avstanden på høla i håndtaket, jeg bare borret :p



 

Kjøkkenskap over vasken etter litt maling og håndtak 🙂 man ser nok ikke at jeg har dekt over et stort høl på hver skapdør med en bitte av skaftet på ei tresleiv 😉



Rask utprøving av gardiner o.l. Bildet til venstre fant jeg på byggtorget i burfjord til 259 kr når jeg var der og hentet skruer. Herlig 🙂

 

Dette er kanskje ikke allverdens å skryte av, men på et døgn, så er det ganske greit jobba, og resultatet er betraktelig bedre enn utgangspunktet. Billig og grei oppfriskning av det gamle kjøkkenet.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg