Bollemelk/ Kleppmelk

For artighets skyld legger jeg ut oppskrift på denne noe merkelige, men kjempegode retten. For deg som ikke vet hva dette er, så er det en slags melbolle til suppe som kokes i melk. Helt fantastisk. Også synes jeg bollene har en litt spesiell konsistens. Om man lagger de veldig tykk, synes jeg de kan virke litt tørre. Her må man bare prøve seg frem. Jeg har aldri klart å fått d helt runde, noe min søster påstår iherdig at bestemor klarte.

Om du er et barn, burde du ikke operere noe så voldsomt som en komfyr alene, ha derfor med en voksen til dette. Er du voksen kan du klare dette selv, men er du som meg, noe uansvarlig, burde du ha tilsyn av en annen voksen, så di ikke ender opp med å skrape svidd melk av kasserollebunnen i dagesvis etterpå.

 Til dette trenger du: Melk, egg, sukker, mel, vaniljesukker og kardemomme, bakebolle, spiseskje, kasserolle.

 

 Oppskrift Bollemelk

3- 4 Egg
3- 4 ss sukker
Bruk også gjerne litt vaniljesukker og kardemomme.
Rør sammen
Tilsett så mel til deigen ikke slipper skjeia.

Kok opp 1 liter melk. Når det begynner å boble lager du boller i hånda, og la bollene trekke i melka i ca 6-7

minutter. Ha også sukker oppi.

Dette er faktisk jævla godt.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg