Gratulerer med dagen, alle pappaer!:)

Ja så var det søndag igjen! På utsiden blåser det så gjennomtrekket lager en slags lav fløytelyd gjennom ørene mine, og på kjøkkenet ligger en svær kjøttklump i en kasserolle med vann. Mamma lager mat.

I dag er det i tillegg farsdag, noe butikkene har vært så vennlig å minne meg på de siste to månedene, og i går kjøpte vi en veldig fin marspiankake som det sto “til far” på. Nå er det slik at pappa ikke er hjemme denne helgen, og jeg sa til min mor at det ikke var noen hindring når man skulle feire farsdag, så kaka ble med hjem og fortært. Meget god farsdagskake.


Når jeg var mindre brukte pappa å hente meg på skolen avogtil når jeg var ferdig, så jeg skulle slippe å gå hjem. Når jeg satte meg i bilen spurte jeg alltid hva som var til middag. jeg fikk svar som “flambert ape med eple i munnen”, eller  andre merkelige svar, men det viste seg alltid å være noe helt annet.

En gang husker jeg å ha spurt om akkurat det samme og fikk svaret “fiskehode og reker kokt i suppe”, og når hjem kom inn døra hjemme, forventet jeg et annet syn. Denne gangen var han seriøs. Det må ha satt en ordentlig støkk i meg, ettersom jeg husker det den gang i dag.

 

Vi barna brukte også å være med på lastebilturer når vi var små, noe vi syntes var forferdelig fint. Det å levere meldingsboka til lærern med en forespørsel om noen fridager for å være med på tur var forferdelig stas.

Jeg hadde kjøpt meg en båndopptaker, og syntes det var moro og gå rundt å intervjue folk. Pappa måtte lide for dette en av turene. Jeg spurte han i ordentlig intervjuerstil om han hadde noen bra tips jeg kunne få.

Av en eller annen grunn, hadde han et par om bjørner som lød slik:

“Om du befinner deg i en skog med bjørner, og ikke vil bli angrepet, er det noen enkle grep som kan berge deg. Strø en ring av bjørnebær og blåbær rundt deg, for da tør ikke bjørnen gå innenfor den. Og om du endatil smører deg inn med honning å stiller deg inni sirkelen av bær, er du nesten garantert å få stå i fred.”

“Om dette allikevel ikke skulle være nok, prøv å se om bjørnen har unger. Om du dytter og slår bjørneungene så bjørnemamman ser det, vil hun bli så redd at hun kommer til å stikke av”

 

Når pappa sang, var det som regel “Du grønne glitrende tre, goddag”, og om han skulle fortelle oss en vits, lød den alltid slik “Det vaaar en gang et…. JULETRE!” og så kilte han oss til vi ikke klarte puste. Han brukte å si at siden vi lo så godt hver gang av den vitsen så måtte den jo bare være bra..

 

Søsteren min hadde vært med pappa på lastebiltur som liten, og en kveld sto de langt inni skogarna eller dalarna i sverige på en parkeringsplass. Rundt dem var det bare mørke og skog, og søsteren min som var mørkeredd, måtte selvfølgelig tisse. Hun sa til pappa at hun turte ikke gå ut alene for å tisse, fordi hun var så redd for spøkelser og skjeletter. Men pappa visste råd; “Ser du et skjelett skal du bare si til det at hvis det ikke kommer seg vekk, så skal du koke margebenssuppe av det!”

 

Pappan vårs er helt fantastisk han. Ikke bare er han morsom å kan mer enn selveste McGuyver, han er også en fantastisk støtte når man trenger en.

Gratulerer med farsdagen, pappa, du er uten tvil den råeste pappan jeg vet om!:)



0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg