Prevensjon

Jeg tenkte jeg skulle skive et innlegg om noe som de fleste burde være nokså oppdaterte på. Nemlig prevensjon. Prevensjon er menneskets gave til de uforsvarlige, de som ikke vil ha barn, de som ikke burde ha barn, de som egentlig ikke burde få gå fritt, og de som fatisk går fritt. Prevensjon er det som gjør at vi klarer å holde befolkningen på et noe akseptabelt nivå, og ikke vasser rundt i egne og andre sine avkom. Jeg synes tanken om prevansjon er toppen. Desverre er de fleste prevensjonsmidlene altfor dårlig. Jeg anser meg selv som en prevensjonsjunkie, og har vært innom ganske mange metoder.

Kombinasjonspillen

Den vanligste å begynne på. Den inneholder to forskjellige hormoner, og tas hver dag, selv om jeg aldri tok de siste sukkerpillene på brettet av ren trass. Jeg klarte aldri å huske ta alle pillene, og endte opp med å ta tre fire tabletter av gangen, i håp om at det ville veie opp for den uken jeg glemte ta de. Jeg ble ofte kvalm, og emo, og la på meg en del.  Moralen her: er du glemsk, mentalt ustabil og forfengelig, så prøv noe annet.

P-sprøyten

Denne tenkte jeg måtte være perfekt! En injeksjon hver 3 måned! Pluss at mensen kunne bli helt borte! Desverre var mensen smertelig tilstedeværende hver dag i 3 måneder, og det føltes helt feil å få en fremmed mann til å stikke meg i rumpeballen med en sprøyte. Denne gjorde meg også emo. Moralen her: Liker du ikke falske forhåpninger om mensen-mangel og saftige humørsvingninger, så prøv noe annet.

P-plaster

Et plaster som “liksom” skal være usynlig, som du kan sette rundt omkring på kroppen, som avgir “piiiittelitt” høyere doser hormon, som du bytter ut en gang i uken. Første grunn til bekymring: A3 arket i esken med bivirkninger skrevet i liten skrift på begge sider. Dette plasteret skulle man også kunne trene, dusje og svømme med, helt uten problemer.
Først var det helt fantastisk. Jeg klarte huske på svineriet en gang i uken. Det var desverre ikke helt usynlig ettersom “hudfargen” de hadde valgt på plasteret, umulig kan være likt med noen menneskers hud jeg vet om. Klærne fikk det til å feste seg “plaster-lo” rundt plasteret, som gjorde at det syntes ennå bedre. Tok man sol, fikk man en nokså stor hvit firkant der plasteret hadde vært plassert, og når jeg var i syden, gikk p-plaster budsjettet opp i taket, ettersom det ramlet av hver gang jeg svømte eller badet, og måtte ta på et nytt. Vekta gikk opp, og jeg har aldri veid så mye som jeg gjorde når jeg gikk på p-plaster.
Èn positiv ting som jeg og flere andre opplevde på p-plaster, de fantastiske puppene! Puppene bokstavelig talt svulmet opp og ble kjempestore!NÆJS!
Humørsvingningene var astronomiske, og hadde jeg ikke vært emo før, så ble jeg det da. Vi snakker høylytt gråting PLUTSELIG, gjerne mens jeg dusjet eller var på arbeid. Suicidal er stikkordet her. Ved siden av mental ubalanse, ble kroppen også ødelagt av hormonene som raste som ville hester gjennom systemet. Greit nok, jeg kunne utsette mensen i månedsvis, men det veiet ikke helt opp for alle de kroppslige plagene, blandt annet i underliv og mage. Spennende? Jeg trooor ikke det.
I min stille innbitte frustrasjon over hva disse plastrene gjorde mot meg, kastet jeg de rett i søpla, selv om det sto på pakken at det måtte man ikke gjøre, fordi det ikke var bra for naturen å få tilsatt hormoner p kunstig vis. De skulle egentlig leveres inn til apotek. Skulle jeg få i meg alle disse hormone på kunstig vis, kunne også torsk og nise få sin del av kaka.
Moralen her er: Er du mentalt ustabil, forfengelig, fornøyd med at kroppen din faktisk fungerer som den skal, så sprøv noe annet.

P-ring

En plastring med hormoner på størrelse med et hårstrikk, som man skal føre opp i vagina, og bytte ut månedlig. Den skal ikke være sjenerende for partneren, og ikke gi så mye bivirkninger siden hormonene ikke må gå gjennom hele kroppen for å virke der de skal.
Den var lett å bruke, og var ikke ubehagelig eller sjenerende. Desverre begynte man å småblø hele tiden, og ringen hang som regel rundt roten på partnerens penis etter samleie. Det positive her var jo at den fungerte som prevensjon i tillegg til en slapp penisring, men når jeg plukket den av partnerens penis for å fortsette akten, glemte jeg som regel sette den inn igjen. Jeg og p-ringen fikk en nokså kort karriere sammen.

Spiral

Nå var jeg lei av hormoner, og siden legen ikke ville gi meg pessar (som jeg først ville ha), tenkte jeg prøve ut den nokså kjente kobberspiralen. Den kunne man ha 5-10 år av gangen, billig, HORMONFRI, og skulle gjøre livet mitt bekymringsfritt.
Den var utrolig vond å sette inn, mensen ble så heftig at jeg fikk utskrevet cyklokapron for å ikke “blø meg ned” når jeg hadde mensen. Menssmertene var så smertefulle at jeg ofte kastet opp, og heftige runder med sex gjorde at det føltes ut som noen hadde lekt med en stavmikser oppe i min stakkars “maroshka”. Til slutt klarte jeg ikke smertene mer, uansett hvor lite gravid jeg hadde blitt, og hvor fint det var å slippe huske på, og måtte få den fjernet. Jeg klarte 3 år av faensapet. Moralen her; Liker du ikke år med intense smerter og blødninger som får deg til å kjøpe de grønne tampongene slik at det føles ut som du stapper et sexleketøy inni deg flere ganger for dagen under mensen, så velg noe annet.

Da sto jeg der, uten å vite hva jeg skulle gjøre. P-stav var uaktuelt, og kondom var etter min mening ikke helt det store. Jeg fikk utskrevet mini pillen, en pille med kun en type hormon, som må taes til samme tidspunkt hver dag. Kjempebra når du er glemsk! Denne merket man ikke så mye til fysisk, men hukommelsen min har heller ikke blitt bedre, så det er et mirakel at jeg ikke har 8 unger.

Det beste man kan gjøre er å finne seg en type som bruker masse steroider. Sjangsen for at han klarer gjøre deg gravid da er minimal, og da slipper du føle at du har ansvaret for prevensjonen. Men som alle andre prevensjonsmidler er heller ikke dette uten bivirkninger, så du kan ha “sikker” sex, men mest sannsynlig et kjempedårlig forhold. Her må man nesten bare vurdere hva som er viktigst.

Alle reagerer ikke likt på de forskjellige prevensjonstypene, men jeg er altså IKKE fornøyd med det som finnes på markedet. Gleder meg helt sykt mye til p-pillen for menn blir å finnes i hyllene på statoil, slik at de kan gå rundt å kaste opp å gråte hver gang de ser seg i speilet. Hurra for det!:)

Play safe allihopa, barn er gøy, så lenge de tilhører noen andre!

20 kommentarer
    1. Herlig blogginnlegg! Lo så eg hylte, som vanlig! Men synes denne dagens epistel var usedvanlig vittig om et viktig emne! Og relevante bilder, som vanlig, du er bare kjempeflink! Keep on blogging, Mattilakken! haha 🙂

    2. Anonym: Jeg vil ikke snittes opp for å ha noe som virker som en hundechip under huden. Vist den ikke fungerer for meg, så er det det at du må til lege for å fjerne den. Om noe ikke fungerer, vil jeg ha muligheten til å slutte momentant. Takk for godt spørsmål!:)

    3. Hahahhaha xD Går på en ny p-pille som eter Qlaira, men e så heldig at æ MÅ gå på p-piller, ellers blusset cystan på eggstokkan opp, får ikke mensen og blir mann…. I just said it, hahah :p

    4. Anne grethe: Ja p-piller kan ha sine fordeler også, jeg gikk på en pille som het diane, for å unngå alt av kviser og økt hårvekst. Den fungerte bra til det, var kvisefri som bare juling! Desverre ble jeg steinegal i huet!:) Takk for at du deler!:D

    5. Haha, fint innlegg! Bra at noen “orker” å prøve så mange forskjellige prevensjoner! Tror nok få leger kommer med så ærlige konklusjoner på de ulike prevensjonene. Takk!! 😀

    6. Maya!: Ingen problem! Jeg måtte finne ut på den “harde” måten at alt de har å tilby kvinner av prevensjonsmidler ville fått mannfolk til å ville gasse seg ihjel i en garasje.

    7. jeanette: nei, men ønske ikke flere gjenstanda ligganes øverst i maroshkaen, da æ kjenne dem altfor godt. Mest sannsynlig derfor dem anbefale det til folk som har født barn, så der e litt mer plass å gå på..

    8. Jente på 15 år: Hei, hvos du skal begynne med prevensjon er det et par ting du burde ta hensyn til. Er du i et fast forhold med en person du mest sannsyblig blir å ha sex med på regelmessig basis, er p-pille den enkleste løsningen, og den løsningen de fleste begynner med. Det er utrolig mange piller å velge mellom, så her kan du sikkert finne en du kan trives med. Dette høres helt leimt ut, men; har du ikke en fast partner, så bruk kondom. Kondom er det eneste som beskytter mot kjønnsykdommer, og det er lettere og bruke en kondom under samleie, enn å måtte nøste opp hvor du fikk klamydia fra, for så å fortelle det til den du hadde sex med, for så å gå på medisin (som er gratis, men jeg tror staten har notert ned alle som har hatt klamydia siden du må fylle inn navnet ditt på en liste når du får medisin). Hvis han fyren du har sex med sier det er kjipt å måtte bruke kondom, så sier du bare at “det er kjipere å måtte runke, så hvis du vil ha et ligg, så får du rulle på gummien”. Sant? Fast,stabil partner som er testet for kjønnsykdommer: P piller. Flere forskjellige partnere, som du kanskje ikke vet navnet på: kondom. Håper dette var opplysende.

    9. haha, det å ha føda barn betyr ikke nødvendigvis at man blir så mye større der nede 😛 snarere tvert imot virke det som.. har i allefall æ erfart, og flere andre ^^

    10. frida: Det kan godt være, det var min lege som sa det til meg, så da regnet jeg automatisk med at det var tilfellet 🙂 kan jo være at folk som trener seg opp nedentil etter en graviditet vil være “tightere” enn før, fordi man før en graviditet ikke tenker så mye på det med å måtte stramme opp?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg