Dagen jeg ble gammel

Enkelte mennesker får deg til å føle deg så utrolig mye eldre enn du egentlig er.

Man tror man skal være ung for bestandig, helt til dagen plutselig kommer. Da du våkner og skjønner at du har blitt eldre. Mye eldre enn du trodde. Jeg følte meg gammel som 16, og var sikker på at min biologiske klokke tikket allerede da. Jeg skjønner nå at jeg ikke ante hva jeg snakket om.

Jeg begynte å ane en mistanke om at jeg var blitt litt eldre den dagen jeg nesten ikke skulle komme meg opp av en lenestol hjemme i pappa’s stue jeg har brukt å sitte i, siden…alltid! En stol man krøket seg sammen i, så man så nærmest ut som en liten bylt. En dag var det et smertehelvete å skulle komme seg ut fra denne posisjonen. Alt kjentes stivt, knærne ville ikke bøye seg, og ryggen var vond. Jeg tenkte ikke så mye over det, for jeg er jo så ung til sinns. Tenkte jeg.

Jeg begynte sånn smått å leke modell på nokså useriøst plan for kanskje ett år siden. Da var jeg 25, og jeg vet at jeg er for gammel til å komme noen vei med det, men synes det er artig å holde på med. Jeg tenker alltid at jeg begynner bli for gammel for slikt når jeg saumfarer nettet etter blogger til “snertne unge damer” for å knekke selvtilliten min ytterligere, og ser at de i en alder av 18-19, begynner med det jeg gjorde som 25.

Men det var ikke det som gjorde helt det store utslaget. Jeg skulle forklare Pekå at Beastie Boys rapperen Adam Yauch var død, da han avbrøt meg og sa “Hva er Beastie Boys?”. Da kjente jeg at kroppen, hodet, hjernen min rett og slett stivnet et svakt øyeblikk. “Har du ikke hørt Beastie Boys..?” Spurte jeg forsiktig, i et håp om at dette var en spøk, en dårlig spøk. Vi har hatt så lik musikksmak, at jeg bare antar at han vet hva jeg snakker om hele tiden. Noen ganger gjør han det, men ikke når jeg begynenr nevne musikk jeg har hørt på for kanskje ti år siden tydeligvis. Det var nå det gikk opp for meg hvor veldig ung alle rundt meg tydeligvis er, og hvor gammel jeg må ha blitt, helt uten å legge merke til det.

Det er rart hvordan noe så lite, kan forandre hele min oppfatning av meg selv på så kort tid. Plutselig var jeg blitt kjempegammel.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg