I need a hero!

Min veileder Berit ringte meg en dag mens jeg var på jobb, og sa til meg at jeg burde skrive et innlegg om helter. Hun hadde et hørt et program på radio at noen “treiginger” mente at det ikke fantes noe slikt som helter, da det ble diskutert idrettshelter. Dette fordi, ingen mennesker kunne være bedre enn andre, og dermed ville de ikke ha en heltestatus, selv om de brukte hele sitt liv på idrett. Først avblåste jeg tanken om å skrive et innlegg om noe slikt, rett og slett fordi jeg ikke bryr meg om idrett, helt til jeg begynte å tenke på hele den heltegreia. Jeg er ikke enig i at folk ikke kan være bedre enn andre. Selvfølgelig kan de det! Selvfølgelig er noen bedre enn andre til enkelte ting. Supermann var for eksempel mye flinkere til å fly og skru tilbake tiden enn den gjennomsnittlige nordmannen.

 

Definisjonen av ordet “helt”: Fiktiv eller virkelig person med stort mot og selvoppofrelse.
Det er også et begrep som beskriver en beundringsverdig person som har utført en stor dåd, og som av den grunn har vunnet stor heder og ære, eller som i fare og motgang, fra en svakere posisjon fremviser mot og viljen til selvoppofring, det vil si heltemot, for et større gode.

Jeg mener da at en helt er en som vier sitt liv for å gjøre andres bedre. Dermed mener kanskje jeg at det ikke finnes helter innen idrett, ettersom det de gjør ikke gjør livene til andre så meget bedre, men vi har flere typer helter. Så da tenkte jeg at jeg kunne gå helt kjapt gjennom de forskjellige “helte-kategoriene” å fortelle litt om dem 🙂


SUPERHELTER

Superhelter er som regel fiktive. De blir født med egenskaper vanlige mennesker ikke innehar, eller får spesielle evner og krefter etter å ha vært i kontakt med radioaktivt avfall, eller etter at de har mutert fra noe. Som alle andre, har de muligheten til å velge selv hva de vil bruke kreftene sine til; Å redde menneskeheten, eller ødelegge den.Superheltene velger alltid å redde menneskeheten, og ofrer livet sitt for å redde ethvert menneske, uansett hvem.



Supermann i kjent stil; susende over byen med knyttneven først. Klar til å kicke litt kriminell ass!

Supermann, fra planeten Krypton, kan fly, er supersterk, har superhørsel, supersyn, og kan gjøre seg totalt ugjenkjennelig ved å sette på seg et par briller.


 


Spiderman, svinger seg gjennom byens bygninger ved hjelp av sitt spindelvev som kommer ut av håndleddet. Selv om alle vet at edderkoppens spindelvev kommer ut av rumpa.

Spiderman, i utgangspunktet en sosial taper, som blir bitt av en edderkopp og muteres til en super-dude. Bestemmer seg for å bruke sine nyvunnede evner til å redde verden, også fordi han er mye mer populær i trikot med maske, enn som nerd. Han kan klatre som en edderkopp, “hører” farer, og er kjemperask.

 Vel, nok om superhelter. Jeg tror dere skjønner prinsippet. Overnaturlige, redder verden, dypt heroiske.

Når det kommer til helter som går blandt oss andre dødelige, finnes det flere forskjellige typer. Man må ikke blande en helt med et forbilde, eller et idol, for en helt er noe eget. Man kan se opp til en helt og ville være som en helt, med et ønske om å gjøre verden til et bedre sted. Helter innehar veldig mange gode egenskaper som nevnt tidligere, og det er ikke dumt å se opp til en rettferdig person med godhet og evnen til å dømme rettferdig, som står opp for de svakere, både dyr og mennesker.

 

KRIGSHELTER

Vanlige folk som gikk ut i krig og ofret sine liv for å gjøre det beste for landet deres.

 

EVENTYRHELTER

Robin Hood er en veldig kjent eventyrhelt. Mange har forsøkt å bevise at han har eksistert, men ikke lyktes. Han var fredløs, og bodde i skogen med vennene sine, og mestret pil og bue.Han var smart og utspekulert, men hadde et veldig godt hjerte. Han kjempet mot urettferdighet, og hjalp de svake, og var kanskje aller mest kjent som han som “stjal fra de rike, og gav til de fattige”.

 

Jeg mener at det ikke er disse som er mest beundringsverdig. Selvfølgelig er det veldig spennende og lese eventyr og fortellinger, se filmer og lignende om store heltedåder utført på fantastisk vis, men det er faktisk sånn at mange ganger er det en annen type heltesjanger som imponerer mest. Nemlig:

HVERDAGSHELTENE

De som nesten helt uten å vite det selv, gjør verden til et bedre sted for noen med sine uselviske handlinger, og egenskapen til å kjempe for det de bryr seg om. Her har vi også noen forskjellige, og jeg blir å nevne de som JEG ser på som heroiske.

 

ALENEMAMMAEN

Før ristet jeg på hodet og fnøs av de som kalte seg alenemødre. Det er altfor mange med denne tittelen som får mer hjelp av de rundt seg, enn et par med barn noensinne kunne drømt om. Jeg syntes disse fikk æren for noe som de ikke helt fortjente..

..Helt til jeg så med egne øyne hva en ordentlig alenemamma klarte. Et prakteksempel av en slik helt, fant jeg på min egen venneliste, nemlig Adelene. Det er nok flere enn bare henne, men Adelene kjenner jeg veldig godt, og har hatt muligheten til å følge fra hun var ung og gal og frem til nå, ung og mor 🙂

Hun fikk barn i ung alder, og i tillegg til å være en fantastisk mor, har hun klart å jobbe og holde på med studier. Slike folk står det respekt av! For min egen del, virker dette umulig. Jeg hadde ikke klart å hatt så gode rutiner på en unge og meg selv, i tillegg til jobb og studier, uten å ha 4 tjenere rundt meg konstant som kunne kjørt ungen til og fra barnehage, ryddet hjemme, vasket meg eller ungen, gjort alt det jeg ikke orket eller klarte gjøre, og i det hele tatt fått dette til å gå rundt. Ufattelig.

Dette får meg til å tro at folk som Adelene er utstyrt med superkrefter, for jeg forstår bare ikke hvordan noen kan klare det. Jeg feks, hadde problemer med å klare jobb og studier i tillegg til å passe sånn noenlunde på meg selv, noe jeg forøvrig ikke klarte, så hvordan hun klarer det i tillegg til å gjøre en så bra jobb med å fostre opp et annet menneske er for meg et mysterium. Ungen er forøvrig like fantastisk som mammaen, og Adelene sier selv at hun ville ikke byttet ut dette livet for noe annet.  En ordentlig hverdagshelt, som jeg virkelig ser opp til <3

 

DYREHELTEN


En helt som tar seg av de litt svakerestående individene i samfunnet. Nemlig dyrene.

Her var jeg også så heldig å kjenne til en nettopp slik, nemlig Kine, og jeg synes det hun gjør er flott, rett og slett. Å ta til seg dyr for å gi de et bedre liv, er selvoppofrelse på det høyeste for meg. Kine mener at dyr er like mye verd som mennesker, og hun klarer ikke se dyr bli behandlet urettferdig, og synes faktisk i mange tilfeller at dyr er bedre enn mennesker, rett og slett fordi de elsker deg, uansett hva du gjør, og det finnes ikke noe vondt i dem.  Mange tenker at de skulle involvert seg mer i dyrevern, eller tatt hånd om dyr som trenger det, men desverre blir det som oftest bare med tanken. Men å se folk utføre slike heroiske handlinger for å gi dyr en bedre hverdag, er fantastisk. Selv om hun kanskje ikke får den annerkjennelsen hun fortjener for noe slikt av folk på gata, viser i alle fall dyrene sin evige takknemlighet hver dag for henne. En ordentlig dyrehelt <3

 

VENNER


Kanskje den typen helter som ikke blir nevnt så ofte? Jeg ser på alle mine venner som helter. For når du trenger det, stiller de opp på døra di som reneste supermann, og hjelper deg når du trenger det mest. Da spiller det ingen rolle hva de egentlig holdt på med, og slipper alt de har i hendene så fort de skjønner at en av vennene deres er i trøbbel. Dette er helteegenskaper på høyt nivå. I filmens verden tilkaller du dem med et lys på himmelen, eller de kjenner at fare er på ferde med “spider-sensen” sin, mens i virkeligheten er de en sms unna. Noen ganger kjenner de bare på seg at noe er galt, og kontakter deg nesten før du forstår at noe er galt selv. Alle mine venner er råere enn x-men, spiderman, batman og superman tilsammen. Superhelter <3

 

Man kan ikke ta med så mange forskjellige helter uten å nevne en litt spesiell type helt. Nemlig..

Tøffelhelten


Tøffelhelten er en person som til vanlig er nokså tøff og barsk, men i nærheten av sin partner blir myk som fløyel. Dette eksempelet er min gode venn Bjørn, som jeg forøvrig aldri har sett på som noen stor fan av dyr feks. Helt til han fikk seg dame med nettopp veldig mange hunder, og vips, profilbilde av han på facebook er ikke bare han, men også et par av hundene til dama. So cute!:)


 
Må man kunne fly å ha røntgensyn for å være med på å redde verden?
Hva legger du i ordet “helt”?

Dette innlegget føltes noe uferdig, men ettersom jeg er i hormonell ubalanse er jeg bare nødt til å poste dette innlegget så jeg får det ut av verden, for denne gang 🙂 sees snart igjen kjære leser 🙂

 



6 kommentarer
    1. ÅÅH så fint innlegg! Og tusen takk for så mange gode ord om meg! Æ ble helt rørt! 😀 søta! <3 og æ døøøde av teksten om min egen kjære tøffelhelt, fåredeom æ ikke e helt enig i at han e det da. Haha. Han kunne gjerne vært litt mer tøffel for min del 😉 hehe!

    2. døh… ekke mye tøffehelt. e en snill mann men fan ikke no tøffel. du får lov å skrive om d dær

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg