Totally “Zen”

I forrige uke var jeg i Oslo. Når jeg ikke var med venninner, var jeg alene, noe jeg satt veldig stor pris på. Jeg hadde virkelig savnet litt tid for meg selv.

Første natten på hotell alene var ikke kjedelig og ensomt, men heller svært oppfriskende. Etter å ha shoppet og drukket øl hele formiddagen med venninner, så var det deilig å trekke seg tilbake på hotellrommet, der jeg kunne sitte i mine store koseklær, barbent i senga mens jeg småsang litt og spiste godterier.

Det var så deilig vær, så når jeg skulle rane nærmeste Deli De Luca på kvelden, måtte jeg sette meg ned en plass og bare “kjenne” på lufta. Det var helt mørkt, men samtidig varmt, luften luktet våt, ny asfalt, syriner og trær, røyk.. Ja jeg satt lenge med øynene igjen og bare luktet.

Jeg kjøpte så mye mat på Deli De Luca at mannen i kassa så en smule forfær ut. Et fullt beger med chop suey og ris, et stort beger med stekte nudler, et stykke oreokake, en frosen kaffe, en smoothie, to sjokolader og en brus var på menyen min for kveldsmat. “Skal ALT varmes?” Spurte mannen bak kassa noe nølende. “Ja selvfølgelig!” sier jeg bestemt, og ser på han som om det er han som er litt rar.

Tilbake på hotellet stabler jeg alt rundt meg i sengen, og spiser som en galning mens jeg ser på tv. Deli De Luca mat spiser jeg med spisepinner (men det går med gaffel til nød), rett og slett bare fordi det er gøy, så pinne/ mat- fokken sto jo nærmest på rommet. Etter et spise-gilde uten like, så jeg meg nødt til å pakke bort begrene, og så da til min store overraskelse at begrene hadde lekket ut saus mens jeg hadde spist. Flere lysebrune sauseflekker smilte mot meg fra lakenet. Det første jeg tenkte var at “nå kommer vaskedama til å tro at jeg har driti meg ut”. Jeg satt å lurte på om jeg skulle rive av laknene, men tenkte at det kom vel egentlig ikke til å gjøre store nytten, og begynte heller planlegge at jeg skulle sette begrene tilbake på senga dagen etter, slik de hadde stått mens jeg spiste av dem.

Når jeg skulle sove, la jeg meg ned med hodet nesten UT av vinduet for å kunne lukte mest mulig av alle de gode by-duftene. Jeg satt vinduet helt åpent, og lå og luktet og luktet. Det var helt utrolig. Man kan bli lei for mye friskluft og fjelluft!Vinduet var forøvrig det første jeg fikk øye på når jeg våknet på morgenen, ettersom jeg smurte hodet rett i det åpne vinduet som sto godt plassert rett over der jeg lå med hodet.

MEN, for å føle meg ennå mer “Zen” leste jeg boka “med Zen i lomma” som er smakebiter av måter å se verden på for dem som ser med åpne øyne og ikke med øyne som er blitt støle av rutine. Her får du noen smakebiter 🙂

 

“Jeg er ikke ung nok til å vite alt”


“Jeg vil stille deg et spørsmål,” sa kong Milinda til den ærværdige Nagasena. “Kan du svare?” Nagasena sa: “Værsegod, bare spør.” Kongen sa: “Jeg har alt spurt.” Nagasena sa: “Jeg har alt svart.” Kongen sa: “Hva svarte du?” Nagasena sa: “Hva spurte du om?” “Jeg spurte ikke om noenting,” sa kongen. “Jeg svarte ikke noenting,” sa Nagasena.


“Dersom du er nødt til å spørre hva jazz er for noe, får du aldri vite det.”


“jo mer du vet, jo mindre forstår du”


“Intet er i seg selv godt eller ondt, bare tanken gjør det slik.”


“Det eneste zen du finner på toppen av fjell, er det zen du tar med dit opp.”


“Det er helt umulig å finne ut hvorfor en som snorker ikke kan høre seg selv snorke.”


“Det er umulig å finne en nål i en høystakk…hvis ikke nålen har et godt øye til deg”


“Vi tenker i helheter, men vi lever i detaljene”


“Ingenting verdt å eie, uten det som med letthet kan deles.”


“Vi er mer nysjerrige på hva drømmene betyr enn på tingene vi ser i våken tilstand.”


Selvet sier: Jeg er.
Hjertet sier: Jeg er ikke noe særlig.
Ånden sier at du er
ingenting.


 

Og til sist, noe jeg syntes var kjempekomisk. Bagasjeutleveringen på flyplassen i Sørkjosen..

Haha, ok bonusbilde også: Her er meg som venter på Berit som var så snill å hente meg 🙂


2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg