Mattis guide to morransbrød

Ja jeg har kjedet meg utrolig mye, ettersom jeg har vært hjemme syk. Så da tenkte jeg prøve gjøre noe, bare for å ikke gå på veggene…..

Er kneip blitt et skjellsord? Er det siste brødet du fikk i deg av typen “mårransbrød”? Er du lei av å høre at du har så fine brød, uten å ha det minste lille bakverk på deg?Ja da er det kanskje på tide å bake seg brød selv? Det er ufattelig kjedelig og tidkrevende, men hvem digger ikke ferskt brød nedsauset i det beste pålegget kjøleskapet har å by på? Bare nazister som ikke liker det! Så er du en nazist? Nei det var det jeg tenkte. Kom deg på kjøkkenet!

For dere som ikke har bakt brød ever, så har jeg en helt enkel og grei oppskrift!

2-3 Brød

1 pk tørrgjær
3 ss olje (jeg bruker å ha litt smør i terninger som jeg kaster oppi deigen mens jeg elter. Kast hardt!)
1 liter lunken vann/ melk (jeg tar halvt om halvt, og tar det litt varmere enn “fingervarmt”, for det tåler tørrgjær)
2 ts salt
15 dl hvetemel
3 dl havregryn
7 dl sammalt hvete
1 ss honning


Her ser du en stk nydusjet, usminket brødbaker, som synes den tørreste av all tørrgjær er TOPP! Tommeln opp!

 

Ha alt det tørre i en nokså enorm bakebolle (mel, gjær, salt osv)
Smell oppi litt olje
Hell oppi væske
Putt oppi honning

Jeg bruker eltekrokene på mixmasteren fordi jeg hater masse deig oppigjennom hendene og under neglene.
Den stakkars lille maskina blir jo glovarm av å kna så mye deig, men den får jobben gjort!
Hiv gjerne oppi noen smørterninger.
Mix til deigen slipper bolla, ha oppi mere mel om det viser seg at den ikke vil slippe i ren forbannelse.

Dekk bakebolla med plast, og la deigen heve til dobbel størrelse.
Riv deigen ut av sitt hevende hi, og bak de ut i to eller tre brød. Legg i brødform eller i smurt form.
Disse hadde en tendens til å ville flyte ut over hele området, så jeg la dem i en form. når de hadde etterhevd ble de faen meg så store at jeg lurte et øyeblikk om jeg skulle omdøpe brødene til langpannedeig.

 


Her ser du miksing med eltekrokene på mixern, heving før og etter, og etter at jeg hadde bakt ut brødene og lagt dem i smurt form, og etterhevd.

Når du har latt deigene etterheve i en time or so, hiver du dem på nederste rille i ovnen på 200 grader, i 40 minutter.
Jeg bruker å ta brødene ut og banke på undersiden. Akkurat som når du banker på en dør!
Blir det helt hul lyd, er brødene ferdig.

 

Her er brødet mitt! Er det kanskje ikke slike brød du er vant med?
Godt smakte de uansett.

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg