Hasvik i fart!

I dag gjorde jeg noe jeg ikke har gjort på veldig mange år, nemlig tok en tur til Hasvik.

Hasvik kommune i Finnmark ligger sørvest for Hammerfest, og omfatter vestdelen av Sørøya, den nordlige delen av Stjernøya, ca 90 småøyer og 150 båter og skjær.

Sørøya er Finnmarks største og Norges 4 største øy! Du kommer deg dit med båt, eller fly.

Sørøya har faktisk noen av de eldste sporene etter menneskelig aktivitet i Norge. På Slettnes, på innsiden av øya, finner man spor etter bosetting datert helt tilbake til ca 9000 år f.Kr!

Jeg kjenner flere på Hasvik, og har faktisk vært der litt i min ungdom. Det er veldig spesiell natur der, og veien som går mellom bygdene må oppleves. Den er altså bare dritskummel. Første gang jeg tok turen med bil selv der, opplevde jeg en sving som gikk i vinkel. Det var freaky.

Ettersom jeg er veldig lat, tenkte jeg vise dere at det går an å oppleve flott natur, uten så mye som å trø ut av bilen!


Ganske flott! Jeg trodde sjøen hjemme hos meg var ille, her skummet det og sjøspruten sto når bølgene traff bergene rundt her.

 


Denne butikken lå i Breivikbotn mener jeg å huske. Her inne hadde de alt mulig rart! Alt fra maling, til black design shit, en sprell levende hund som kundebehandler, den var veldig snill og fin på håret, og fulgte meg rundt hyllene. De hadde også ladyshaver på 50%, så det var det nesten jeg kjøpte! Den kostet 350 på salg, men jeg tenkte at jeg ble jo ikke barbere meg med en gang jeg kom ut av butikken, så jeg orket ikke kjøpe den. De hadde også mobilladere, som er uhyre viktig å ha til enhver tid.

Her ser det ut som noen har tatt en tygge av fjellet! Skjønner at man kan begynne tro på troll og ufoer her ja!


Et fyr! En fyr, har du fyr?



Her blir man ønsket velkommen av en drøss med steiner i en båt!

 


Ferdselsforbud!

Murmansk grunnstøtte like under en bergkant utenfor Sørvær, og nå jobbes det med å rydde den vekk. Det koster visstnok veldig mye penger! Egentlig skulle de bare malt den sjøfarget en gang i året, så hadde de ikke sett den, og kunne brukt pengene til foreksempel skatepark eller hamstersafari.


Fint, men skremmende!


Det er tanken som teller!


Ellinoooora!

FESKEVÆR?! Er dette et fiskevær? Litt usikker på at fiskevær er! Det er visstnok ikke “fiskevær”, som i  solskinn og flott vær til å fiske i!

Jeg er kjempefornøyd med at jeg ikke trengte gå ut av bilen en eneste gang for å ta disse bildene! Hasvik burde reklamere for slike turer i late-undergrunns-miljøer! en hel busslast med slappinger på tur som tar bilder i fart gjennom halvt åpnede vinduer. Du rekker jo akkurat å ta en bilderunde fra du kommer av ferga, til du må tilbake igjen og ta ferga tilbake til Øksfjord. Husk reisesyketablettene!


Her er dagens fangst fra coop i Hasvik! Munnspill og reisesyketabletter! Fergeturen på ca 1,5 timer holdt på å ta livet av meg! Jeg trodde jeg skulle spy hele tiden. Sist jeg tok den ferga var jeg veldig full, og endte opp med å ligge å spy på dassen hele fergeturen. Jeg skulle på nachspiel på Hasvik da av alle plasser på denne planeten. Det endte opp med at jeg ble der i 3 dager før jeg klarte ta ferga tilbake igjen.
Så med det i bakhodet, og bølger som gjorde det hele til en nokså uønsket berg og dalbane-tur, følte jeg meg nokså klar for å kaste opp etterhvert. Jeg klarte holde meg, men på tilbaketuren måtte jeg ha disse. De hjalp, og jeg klarte tilogmed legge meg ned og slappe av hele fergeturen!

De på coopen lo bare når jeg spurte etter reisesyketabletter. Jeg er nok sikkert den eneste som har spurt etter det!

Fra vinduet på ferga. Her var det nokså rolig, men jeg er jo sånn en landkrabbe! Jeg blir sjøsyk om jeg står litt for nært sjøen!



Her har forresten pappaen min kjøpt meg Scania genser! Han kjører jo trailer, så det blir ikke mye rosa når han shopper til meg! Genseren var god og fin, men jeg synes jeg så nokså bøs ut? Kanskje jeg skal gå ut å yppe litt til bråk?

De to fergeturene slet meg helt ut, så jeg har faktisk sovet i fem timer etter at jeg kom hjem. HELT grusomt er det å ta båt! Men nå skal jeg røyke og drikke flere liter brus, før jeg stomper av på sofaen med munnen full av sjokolade og øynene rulllet bakover i hodet i sukkersjokk. Takk for at du stakk innom, håper vi sees igjen!


20 kommentarer
    1. Flott reiseskildring det der.Du skulle ikkje tilfeldigvis kjenna ei dama ifrå Øksfjord(botn) Ho heitte(r) Betty,og var kokka på militærleiren i Honningsvåg for mange herrens år sidan?

    2. Wææ! Det fjellet va kjempe tøft! Æ har aldri vært på Hasvik, eller i Øksfjord for den saks skyld :p Æ må vell få LittleBigB til å vise meg rundt en gang 😉

    3. Ja mye flott natur der nordpå og kule biilder fra turen. Men du sjøsyk som er født i fjæresteina……….

    4. Hei, Langfjordbotns deiligste. Mange jenter ville drept for den kroppen din. Jeg hadde våte drømmer i hele natt om de muggene dine etter at jeg så deg på nett-tv. … Nei, tulla bare. Men det hadde sikkert vært en fin drøm. 😉 Det var et supert program om deg. Det er herlig med folk som ikke er så selvhøytidelige, og tør å by på seg selv. Du virker litt sart også, trass alle sprell og harde interesser. Ser at du faktisk heter Mattilakken! Æ trudde det bare var et tullenavn i dobbelt forstand. Hvordan greide den Utkant-gjengen å spore opp deg? Pga./via FHM? Ho der Berit har jo vært på TV’n flere ganger før. Ka e ho der søstera di; anleggsmaskinmekaniker?

    5. Kapitän Scharnhorst: Tusen takk!:) virker som du sitter igjen med en nokså reell oppfatning av meg etter programmet.
      Utkant fant meg via modellbyrået æ e oppført i, modelfactory.
      Søstra mi studere til å bli geolog, å e ikke annleggsmaskinmekaniker!:)

    6. Fy flate…så fine bilder da! Og så fin natur også, selvfølgelig!! Og jeg som aldri har vært lenger nord enn til Tromsø….Herregud altså!!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg